Onder de vele diëten die er bestaan, is het koolhydraatarme dieet een bekende en populaire dieetvorm. Zoals de naam al aangeeft, gaat het in geval van een koolhydraatarm dieet om het beperken van de inname van koolhydraten. Hoewel koolhydraten een belangrijke bron van energie zijn voor ons lichaam en dus niet per definitie ‘slecht’ zijn, worden ze ook gezien als oorzaak van het krijgen van overgewicht. Koolhydraten zijn onder te verdelen in zogenaamde ‘goede’ en ‘slechte’ koolhydraten, welke hieronder nader worden toegelicht. Bekende koolhydraatarme diëten zijn het onder andere het Atkins dieet en het South Beach dieet.

Het principe achter het koolhydraatarme dieet

Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet dient de consumptie van koolhydraten te worden beperkt, met veelal als primaire doelstelling het kwijtraken van overgewicht. De inname van een te grote hoeveelheid aan koolhydraten zorgt voor sterk fluctuerende bloedsuikerniveaus, wat kan leiden tot lichamelijke en geestelijke klachten. Door het minderen van de inname van koolhydraten, zal het lichaam in een zogenaamde ketogene toestand geraken. De stofwisseling schakelt over op het verbranden van vet en het bloedsuikerniveau wordt evenwichtiger.

In plaats van koolhydraten wordt aangeraden meer eiwitten en vetten (vis, vlees) te consumeren alsook koolhydraatarme groenten en fruit. Producten met een hoge hoeveelheid aan koolhydraten zijn onder andere brood en pasta en snacks. Deze kunnen binnen het dieet vervangen worden voor eiwitrijke levensmiddelen als kipfilet, magere kwark, rosbief etc.
Eiwitrijke voeding gaat het hongergevoel tegen en zorgt daarnaast voor het onderhouden van het spierstelsel.

Het Atkins Dieet en het South Beach dieet

Onder de koolhydraatarme diëten zijn er zogezegd twee populaire dieetvormen, te weten het Atkins dieet en het South Beach dieet.

Het Atkins dieet, bedacht door de Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins, bestaat uit 4 te doorlopen fasen:
eet koolhydraatarm om af te vallen
1. De inductiefase. Dit wordt veelal gezien als de zwaarste fase, omdat de inname van koolhydraten drastisch dient te worden beperkt. De fase duurt ongeveer 2 weken en heeft als doel om het lichaam in de eerder genoemde ketogene stand te brengen.
2. De fase van voortgezet gewichtsverlies. In deze fase wordt een kleine hoeveelheid aan koolhydraten binnen het dieet toegevoegd, maar dermate beperkt dat je nog steeds afvalt.
3. De pre-handhavingsfase. In deze derde fase is het de bedoeling om de ideale balans te vinden in de hoeveelheid in te nemen koolhydraten, zodat je niet aankomt maar ook niet meer afvalt.
4. De laatste fase is de levenslange handhavingsfase. Alles in deze fase is erop geënt om een gevarieerd en uitgebalanceerd voedingspatroon te hebben gecreëerd om zodoende de rest van je leven op een gezond gewicht te blijven. Je weet in deze fase exact wat wel en niet binnen je persoonlijke voedingsplan past.

Het South Beach dieet maakt een onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten en goede en slechte vetten. De goede koolhydraten en vetten kunnen gewoon worden geconsumeerd.
Om te bepalen of de koolhydraten goed of slecht zijn, wordt uitgegaan van de glycemische index. Deze index geeft de snelheid aan waarmee de koolhydraten door het lichaam worden opgenomen. Goede koolhydraten hebben een lage glycemische index, wat betekent dat ze traag en geleidelijk door het lichaam worden opgenomen. Dit voorkomt flinke schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Het onderscheid tussen goede en slechte vetten wordt gemaakt inzake verzadigde en onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten worden als goed beschouwd, en zitten onder andere in plantaardige olie en vis. Verzadigde vetten of transvetten zijn veelal aanwezig in bijvoorbeeld varkensvlees en snoep. Deze slechte vetten worden dan ook afgeraden binnen het South Beach dieet.

De voor- en nadelen van het koolhydraatarme dieet

Er zijn een aantal voordelen die gepaard gaan met het volgen van een koolhydraatarm dieet. Zo valt het dieet niet onder de zogenaamde crashdiëten, welke heftiger zijn en een grotere kans geven op het terugvallen in het oude eetpatroon. Daarnaast zorgt de ruime vertegenwoordiging van eiwitten binnen het dieet ervoor dat je spieren in tact blijven. Dit is belangrijk aangezien spieren de motor zijn voor het verbranden van energie. Ook zorgt de eiwitrijke voeding voor vermindering van het hongergevoel, waardoor het dieet beter is vol te houden.

Als nadeel kan genoemd worden dat het volgen van een dieet nogal wat wilskracht vergt. Echter, dit geldt voor alle diëten wanneer je resultaat wenst te boeken. Tevens kun je, met name bij het begin van een koolhydraatarm dieet, last hebben van slechte adem. Dit is echter maar tijdelijk, en heeft te maken met de verandering van de stofwisseling en het overschakelen van het lichaam op de ketonische modus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation