Wat houdt het jojo-effect in?

We spreken over een jojo-effect wanneer je binnen een afzienbare tijd veel gewicht bent verloren, en alles er weer snel aanzit wanneer je stopt met het dieet. Een zeer akelig gevolg als je heel erg bezig bent met het te snel willen afvallen. Daarom is het ook erg zonde wanneer je zo erg je best hebt gedaan om af te vallen, om dan de kilo’s dubbel zoveel terug te krijgen.

Te weinig calorieën binnenkrijgen

Het jojo-effect is een bijverschijnsel wanneer je in een zeer korte tijd bent afgevallen. Om veel gewicht te verliezen dien je je calorie-inname drastisch te verlagen. Als je streven is om bijvoorbeeld binnen een week één kilo af te vallen, dan dien je dagelijks zo’n duizend calorieën minder te eten dan wat je lichaam verbruikt. Je lichaam heeft ongeveer het dubbele aantal calorieën nodig om goed te kunnen functioneren.

Overlevingsmodus

Op het moment dat je lichaam zo weinig calorieën binnenkrijgt, gaat het omslaan naar een overlevingsmodus. Je metabolisme zal trager worden en dat resulteert in minder calorieverbranding, omdat je lichaam de calorieën die binnenkomen probeert op te sparen. Je zal dus niet alleen vet verliezen, maar merendeel spieren.

Wat is de oorzaak van het jojo-effect?

Als je je ideale gewicht hebt behaald en vervolgens over gaat op je oude eetpatroon, pakt je lichaam de kans om reserves aan te vullen. Na zo’n intensieve, strikte dieet werkt je metabolisme heel traag. Wanneer je dus ineens weer calorieën tot je gaat nemen, zal je lichaam deze als vet opslaan. Het lichaam is het namelijk ontwent om zoveel calorieën te verwerken en ingesteld om alles op te sparen. Je gewicht zal dus toenemen.

Hoe vermijd je het jojo-effect?

Je vermijdt het jojo-effect door niet te snel gewicht te verliezen. Aanvaard dat je niet een kilo of meer kunt afvallen in een week tijd zonder dat dit ongezond is. De extra kilo’s aan je lijf zijn er in de loop van de maanden of jaren bijgekomen, deze zullen dus ook niet zomaar weer verdwijnen. Je moet er geduld voor hebben om je extra gewicht kwijt te raken en dit doe je door een gezonde leefstijl te hanteren.

Wil je toch er iets meer vaart achter zetten, dan zijn er een aantal tips die je hiervoor kunt gebruiken. Deze zijn gemakkelijk vol te houden als je eenmaal in de routine zit.

1. Langzaam eten en goed kauwen

Wil je snel afvallen? Neem dan de tijd voor je eten. Eet langzamer en kauw goed op je eten. Door deze methode te volgen, zul je sneller een voller gevoel krijgen. Je zal dan minder snel de neiging hebben om door te eten. Om je jezelf extra in de toom te houden, kun je gebruik maken van een kleine bord of schaal en kleiner bestek. Je kunt immers minder op je lepel of vork nemen als ze kleiner van formaat zijn.

2. Eet zes kleine maaltijden door de dag heen

In plaats van drie grote maaltijden door de dag heen te eten, kun je beter zes kleine porties eten over de dag heen verdelen. Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel niet teveel last krijgen van pieken en dalen. Overigens vermijd je hierbij ook een hongergevoel en ben je minder gevoelig voor een vreetbui. Omdat je insulineniveau stabiel blijft, zal er minder vet worden opgeslagen. Je gaat je er energieker door voelen en je hebt geen last van suikerdipjes tussendoor.

3. Sla je ontbijt nooit over

Begin je dag altijd met een voedzaam ontbijt. Eet een vezel- en eiwitrijk ontbijt. Kies bijvoorbeeld voor volkoren brood met mager vlees, fruit met yoghurt en muesli, een eitje met volkoren toast, etc. Zo zorg je ervoor dat je stofwisseling goed op gang komt en je lichaam minder vet gaat opslaan.

4. Eet minder in de avonden

Om je dag op te starten, is het belangrijk om goed en gezond te eten. Maar in de avond wil je je stofwisseling minder belasten. In de avonden zijn we niet meer zo actief en je lichaam kan de extra calorieën minder goed verwerken. Als je dus sneller wilt afvallen, eet je minder in de avonden. Probeer ook om drie uren voordat je gaat slapen te stoppen met eten.

5. Groente en fruit

Groene groentes bevatten heel veel vitamines, mineralen en spoorelementen. Zeer gezond dus en er ze zitten ook nog eens boordevol vezels in en dat zorgt voor een goede spijsvertering. Probeer dus meer groentes als broccoli, spinazie, boerenkool en dergelijke in je eetpatroon te implementeren. Ook fruit is belangrijk om voldoende binnen te krijgen.

One Thought on “Het JoJo-effect

  1. Eenvoudig afvallen on oktober 31, 2014 at 8:57 am said:

    Interessant artikel! Het is inderdaad echt belangrijk om je vetverbranding actief te maken en te houden. Zo zal je lichaam vet verbranden zonder dat je er al te veel moet voor doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation