Het liefst blijven we allemaal automatisch op ons streefgewicht. Dat dit helaas een utopie is, mag wel duidelijk zijn. Met de nodige gezelligheid komen de nodige hapjes en drankjes mee en dat komt meestal niet bepaald ten goede van de kilo’s. Om hier iets aan te doen, kan het Dukan dieet een prima uitkomst bieden!

Wat is het Dukan dieet?

Het Dukan dieet kent zijn oorsprong in Frankrijk en is ontwikkeld door Dr. Pierre Dukan, een voedingsdeskundige. Het staat bekend als een populair en effectief dieet dat goed helpt bij afvallen. Het dieet zoomt in op eiwitten (proteïnen), die gevoelens van honger tegengaan.
Behalve dat het dieet je leert af te vallen, leert het je ook om op gewicht te blijven. Dit alles wordt bereikt in vier fasen.

De aanvalsfase

De eerste fase van het Dukan dieet is de aanvalsfase. Deze fase duurt zo’n een tot twee weken. In deze fase laat je je lichaam wennen aan de verandering. Je kunt snel verschil merken, wat je hopelijk aanmoedigt om door te zetten. Zo wordt er gegarandeerd dat je in de eerste vijf dagen ten minste drie tot vijf kilo zult afvallen!

Tijdens de aanvalsfase eet je voedsel met veel proteïnen. Hierbij kun je denken aan vis en vlees, eieren en magere zuivelproducten. Hierdoor zal het hongergevoel afnemen. De porties mag je zelf bepalen.
Verder eet je veel vezels, bijvoorbeeld zemelen. Ook water is belangrijk: drink minimaal twee liter water per dag.

Voor een goed resultaat is het van belangrijk om drie tot tien dagen alleen dierlijke eiwitten te nuttigen. Als je minder dan vijf kilo wilt verliezen, voldoen drie dagen. Wanneer je vijf tot tien kilo kwijt wilt, moet je vier dagen aannemen en voor tien tot twintig kilo vijf dagen. Wil je meer dan twintig kilo afvallen, volg je de aanvalsfase zeven tot uiterlijk tien dagen.

Sporten is tijdens de aanvalsfase niet toegestaan. Door de grote verandering in je eetpatroon moet je lichaam namelijk wennen en kun je minder vitaal zijn.

De opbouwfase

dukan dieet
Na de aanvalsfase volgt de opbouwfase. Hierbij is het belangrijk dat je gecontroleerd gaat afvallen: ongeveer een kilo per week. Dit hou je vol totdat je streefgewicht bereikt is.

Je eet dezelfde voeding als in de aanvalsfase, maar vult dit aan met groenten. Deze groenten mogen zowel rauw als gekookt zijn. Afwisseling is belangrijk: om de dag een portie groente bij je voeding. De porties mag je wederom zelf bepalen.
Ook in de opbouwfase is het belangrijk dat je vezelen en water (twee liter) blijft consumeren.

De stabilisatiefase

De derde fase van het Dukan dieet is de stabilisatiefase. Deze fase gaat in zodra je streefgewicht bereikt is en duurt tien dagen voor elke kilo die je hebt verloren in de aanvalsfase. Het doel van de stabilisatiefase is om je gewicht op peil te houden.

Wederom wordt er iets toegevoegd aan de voeding. Zo mag je in deze fase weer fruit, brood en kaas eten. Verder blijft de voeding ongewijzigd, op twee dagen per week na. Op deze twee dagen mag je eten wat je wilt: de feestmaaltijden.

De definitieve stabilisatiefase

De laatste fase is de definitieve stabilisatiefase, die als doel heeft om je gewicht voor altijd vast te houden. Deze fase kent dan ook geen einde.

Je eet tijdens deze fase weer net zoals voor je aan het Dukan dieet begon, maar je prikt één vaste dag in de week waarop je eet volgens de aanvalsfase. Hierdoor zal je gewicht onveranderd blijven en heb je je doel bereikt! Daarnaast blijf je dagelijks vezelen (zemelen) eten en water drinken. Ook sporten kan je goed helpen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation