Afvallen en gewicht verliezen

Het fundament van een goed dieet

Zowaar bij alle diëten kun je tot aan 10 procent van je algehele gewicht verliezen. Dat is veel, maar het is dan ook niet echt een verantwoorde manier van afvallen. Veel mensen willen graag snel afvallen en zijn niet echt kritisch bij een dieet. Ze zullen zich niet afvragen of het wel een gezonde of ongezonde aanpak is. De diëten waarbij je snel afvalt, werken de eerste paar weken zeer goed en doen goed hun werk, maar de resultaten stagneren vervolgens. Dat zou eigenlijk gelijk al een belletje moeten laten rinkelen.

Men richt zich vooral op de weegschaal om te zien of ze daadwerkelijk afgevallen zijn, maar schijn bedriegt. Je weegschaal vertelt inderdaad dat je afgevallen bent, maar niet wat je verliest. Bij dit soort diëten zul je namelijk eerder vocht en spiermassa verliezen, dan vet.

Je raakt je spiermassa dus kwijt en daardoor gaat je stofwisseling langzamer werken. Het vocht in je lichaam raakt uit balans en dat heeft weer effect op o.a. je bloedsuikerspiegel, vetopslag en het regelen van je hongergevoel. Dit resulteert in schommelingen in je bloedsuikerspiegel, je krijgt er meer honger door en je slaat meer vet op. Oftewel: een jojo-effect.

Waar moet je beginnen met afvallen?

Wanneer je hebt besloten om gezond af te vallen, dan moet je begrijpen dat er geen makkelijke, snelle afslankmethode is die tegelijkertijd gezond, veilig en blijvend is. Er bestaan ook geen wondermiddeltjes of speciale pillen die ervoor zorgen dat je kilo’s eraf vliegen zonder ook maar van de bank af te hoeven komen. Degenen die dit claimen, verkopen alleen onzin.

groente voor een dukan dieet

Gezond afvallen bestaat uit drie onderdelen:

– het eten van gezonde voeding
– voeding consumeren met een hoge voedingswaarde
– genoeg beweging

Ongezonde en onverstandige diëten zorgen ervoor dat veel mensen in vicieuze cirkel komen van vreetbuien en lijnen. Wanneer een dieet geen of nauwelijks aandacht schenkt aan de drie punten hierboven, dan heb je te maken met een zogenaamde crashdieet en de welbekende jojo-effect zal hier snel op volgen.
Wat het JoJo-effect precies inhoudt beschrijf ik in mijn eerste blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *